Więc o co chodzi z tymi wszystkimi rodzajami przewodów głośnikowych? Nie ma bardziej kontrowersyjnego tematu w świecie audio. W jednym narożniku mamy prawdziwych wyznawców, którzy pytają z niedowierzaniem: "Jak to nie słyszysz różnicy? To musi być coś nie tak z twoimi uszami". W drugim narożniku mamy równie emocjonalną odpowiedź: "Przestańcie! Nie ma żadnej różnicy". Tymczasem większość producentów sprzętu audio, w obawie przed urażeniem swoich dealerów, którzy zarabiają mnóstwo zimnej, twardej gotówki na sprzedaży kabli głośnikowych, zachowuje milczenie. My nie ulegamy takim obawom, więc powiemy wam to wprost. Sama kontrowersja jest nieco trudna do zrozumienia, biorąc pod uwagę, że została ona tak dokładnie zbadana przy pomocy badań naukowych, precyzyjnych pomiarów i podwójnie ślepych testów odsłuchowych. Zwłaszcza, że przytłaczające dowody wskazują na jedną stronę. Wyniki? Ludzie nie są w stanie usłyszeć żadnej różnicy, jeśli tylko stosują się do kilku prostych, najlepszych praktyk. Dlaczego więc branża okablowania istnieje? To całkiem proste: Jest fenomenalnie dochodowa. W ich najlepszym interesie jest przekonanie użytkownika, że ich magiczne kable brzmią lepiej. To gorzka pigułka do przełknięcia, ale żadna ilość pseudonaukowych rozwiązań, takich jak miedź beztlenowa, efekt naskórkowości, próżnia, dielektryczne biasy, czy rezonans kabla, nie robi żadnej różnicy. Szpula 12-gauge zip-cord za 50$ będzie działała tak samo jak przewód laserowy za 15,000$. Jeśli potrzebujesz ramienia, na którym możesz się wypłakać lub kumpla, z którym możesz porozmawiać, jesteśmy tu dla Ciebie. Dlaczego więc miałbym chcieć drogiego przewodu głośnikowego? Cóż, drogi przewód głośnikowy zazwyczaj ma najlepszą jakość wykonania, (zazwyczaj) sprawi, że Twoje głośniki będą brzmiały fantastycznie, tak jak wszystkie dobre przewody powinny, a jego dodatkową zaletą jest to, że jest niezwykle estetyczny. Jeśli Twoje centrum rozrywki jest wizytówką domu, atrakcyjne okablowanie i przewody głośnikowe mogą być tym dodatkowym akcentem, który sprawi, że Twoje kino domowe będzie naprawdę błyszczeć. Aby dowiedzieć się więcej na temat tego, kto potrzebuje drogich kabli audio, sprawdź artykuł naszego przyjaciela Steve'a Guttenberga. Co muszę wziąć pod uwagę? Cóż, to, że uważamy, że nie powinieneś wydawać zbyt wiele na przewody głośnikowe nie oznacza, że nie ma pewnych rzeczy, które powinieneś rozważyć. Niższa rezystancja jest lepsza, a wpływ na to mają trzy rzeczy: przewodność, długość i grubość drutu. Przewodność Miedź jest tania i jest doskonałym przewodnikiem, więc prawie wszystkie kable głośnikowe są z niej wykonane. Jakakolwiek korzyść uzyskana przez zastosowanie lepszego przewodnika może być łatwo skompensowana przez zastosowanie nieco grubszego drutu. Tak więc na szczęście możemy to zignorować i skupić się na długości i grubości. Długość Dwa razy większa długość drutu daje dwa razy większą rezystancję. Oznacza to, że będziesz potrzebował albo większego wzmocnienia, albo przewodu o lepszej rezystancji, aby uzyskać taki sam dźwięk, jak w przypadku krótszego odcinka przewodu. To wszystko. Grubość Grubszy drut powoduje niższą rezystancję.

To dobrze.

Grubość drutu mierzona jest w AWG (ang. gauge), przy czym cieńszy drut ma większą liczbę AWG. Gdy przekrój drutu wzrośnie o trzy, jego pole przekroju zmniejszy się o połowę, a opór podwoi. Na przykład, drut o grubości 12 mm będzie miał ¼ oporu na stopę w porównaniu z drutem o grubości 18 mm. Tak więc drut o mniejszym przekroju jest zazwyczaj lepszy. OK, myślę, że rozumiem - a teraz jakiego przekroju drutu powinienem użyć? Pierwszą rzeczą, jaką należy wiedzieć, jest to, że uzyskanie cięższego drutu niż potrzebujesz nie zaszkodzi niczemu, ale ponieważ kosztuje to więcej i jest trudniejsze do ukrycia, prawdopodobnie chcesz wiedzieć, jaki jest najcieńszy drut, jaki możesz uzyskać bez pogorszenia dźwięku. Oto jak wybrać przewód głośnikowy? Oto nasz przewodnik krok po kroku, jak obliczyć grubość drutu. Oblicz długość przewodu. Postaraj się, aby był on tak krótki, jak to tylko możliwe, ale nie zapomnij uwzględnić wszystkich odcinków w górę, w górę, w dół i dookoła, które będą potrzebne, aby doprowadzić przewód od amplitunera do głośników. Określ "impedancję nominalną" swoich głośników.

Jeśli nie możesz znaleźć tej liczby na głośniku, w instrukcji obsługi lub na stronie internetowej, możesz zmierzyć opór za pomocą omomierza i pomnożyć odczyt przez 1,3, aby uzyskać dobry szacunek. Teraz zadaj sobie pytanie, jak ważny jest dla Ciebie dźwięk. Jeśli jesteś ekstremalnym audiofilem i są to Twoje główne głośniki, przydziel temu przewodowi ocenę 50. Jeśli bardzo zależy Ci na jakości dźwięku, ale nie masz ochoty obsesyjnie skupiać się na drobnych różnicach, to wystarczy Ci 100. Jeśli głośnik jest przeznaczony do mniej krytycznych sytuacji, takich jak dźwięk tła lub dźwięk rozproszony, spróbuj 200 do 400. Oczywiście, można oszacować odcienie pomiędzy. Ta ocena stanie się Twoim osobistym "indeksem wybredności". Teraz należy pomnożyć wskaźnik wybredności przez impedancję znamionową głośnika, a następnie podzielić przez długość przewodu potrzebnego do podłączenia głośnika. Powiedzmy, że jesteś wybrednym, ale nie obsesyjnym słuchaczem z głośnikami o impedancji 6 omów, a Twój przewód musi mieć 32 stopy. Pomnożylibyśmy 6 przez nasz "indeks wybredności" 100, co daje 600. Następnie dzielimy 600 przez 32 stopy przewodu i otrzymujemy wynik 18,75. Sprawdź, gdzie na poniższym wykresie znajduje się Twój wynik, aby określić zalecany przez nas przekrój przewodu głośnikowego. Inne uwagi W przypadku zastosowań krytycznych warto ograniczyć długość przewodów do 50 stóp.

Dzieje się tak dlatego, że przewód głośnikowy posiada dwie inne właściwości elektryczne oprócz rezystancji - pojemność i indukcyjność - które mogą stać się przyczyną problemów przy długich odcinkach przewodu. Są to specjalne rodzaje oporu, które zmieniają się wraz z częstotliwością. Indukcyjność przewodu głośnikowego może nieco stłumić najwyższe tony wysokie, natomiast pojemność może sprawić, że amplituner będzie pracował ciężej. Jednakże odcinki o długości do 100 stóp są w sam raz do odtwarzania tła dźwiękowego w całym domu. Sprawdź, czy kable są dobrze wykonane, zwłaszcza jeśli przewody są zakończone jakimś złączem. Złącze powinno być przylutowane lub połączone bezpiecznie. Gołe druty, nawiasem mówiąc, są tak samo dobre jak wymyślne złącza. Z czasem, na styku wtyk-przewód i przewód-głośnik może pojawić się "oporność kontaktowa", która może być wielokrotnie większa niż samego przewodu. Złoto, z jego niezdolnością do utleniania się, stanowi dobrą powierzchnię styku. Upewnij się, że przewód posiada oznaczenie wskazujące, która strona jest która.

W ten sposób można łatwo podłączyć "plus" ze wzmacniacza do plusa głośnika, bez konieczności zastanawiania się, co jest na drugim końcu trzymanego przewodu. To znacznie ułatwi Ci życie, jeśli jesteś daleko od wzmacniacza. Skrętka jest bardziej elastyczna i łatwiejsza do prowadzenia niż drut pełny. Tak długo, jak masz odpowiednią grubość drutu, nie przejmuj się zbytnio tym, że przewody są w różnych odległościach dla lewego i prawego głośnika, tak długo, jak nie są one dras. Podsumowując, przewody i kable są istotną częścią systemu rozrywki domowej, bez nich głośniki są niczym więcej niż gigantycznymi przyciskami do papieru. Przy odrobinie przemyśleń, rozważań i przygotowań - możesz osiągnąć przystępną wydajność, która rywalizuje z najdroższymi systemami głośników. * Jeśli znasz się na teorii elektryczności, możesz być ciekaw, dlaczego opór przewodu ma jakiekolwiek znaczenie. Dlaczego nie miałaby ona po prostu nieco tłumić sygnału wyjściowego głośnika? Powodem jest to, że większość głośników ma impedancję, która zmienia się znacznie w zależności od częstotliwości. To, jak bardzo drut tłumi sygnał wyjściowy głośnika, zależy od jego rezystancji w porównaniu z rezystancją głośnika. Jakąkolwiek rezystancję ma przewód, będzie ona relatywnie większa przy 200 Hz (dla głośnika reprezentowanego przez wykres po lewej stronie) niż przy 2000 Hz. W rezultacie pasmo przenoszenia głośnika zaczyna zmieniać się w pasmo impedancji wraz ze wzrostem rezystancji umieszczonej w linii (np. w przewodzie głośnikowym).