Na anglojęzycznej stronie Sony ukazał się świetny wywiad z zespołem, który stoi za prawdopodobnie najbardziej niezwykłym urządzeniem audio tej firmy, flagowym odtwarzaczem z serii Sony Signature. Pracownicy Sony Video & Sound Products Inc, V&S Business Division, Mitsunori Tanaka (menedżer produktu DMP-Z1), Tomoaki Sato (menedżer projektu DMP-Z1), Hiroaki Sato (lider zespołu projektowego ds. jakości dźwięku DMP-Z1) i Keika Matsuzaki (projektant elektroniki i jakości dźwięku DMP-Z1) opowiadają o celach i wyzwaniach, przed jakimi stanął zespół, o wyzwaniach projektowych i o tym, jak je przezwyciężyli.

Miłośnikom audio znającym język angielski radzimy zapoznać się z pełnym tekstem we własnym zakresie. Przedstawimy fragmenty poszczególnych punktów.

O ogólnej koncepcji:

"Wyczuliśmy zwiększone zapotrzebowanie na wysokiej jakości dźwięk podczas słuchania przez słuchawki... są one mocno kojarzone z przenośnym użytkowaniem, ale obecnie coraz więcej ludzi na całym świecie używa słuchawek Hi-End do słuchania muzyki w pomieszczeniach. Z myślą o tych klientach opracowaliśmy model DMP-Z1, mając na celu zmieszczenie najlepszych wrażeń słuchowych w prostej formie." (Mitsunori Tanaka).

"DMP-Z1 to nowy produkt w nowej kategorii. ... Naszym celem było stworzenie idealnego środowiska odsłuchowego poprzez słuchawki, eliminując zależność od czynników zewnętrznych. Biorąc pod uwagę, że jest to wysokiej jakości odtwarzacz muzyczny zasilany bateryjnie, projekt powierzyliśmy Tomoaki Sato i jego zespołowi odpowiedzialnemu za opracowanie Hi-Endowej wersji Sony Walkman" (Mitsunori Tanaka).

Informacje o zasilaczu:

"W 2016 roku wprowadziliśmy na rynek odtwarzacze Walkman / i wzmacniacz słuchawkowy jako pierwszą część serii Signature. To właśnie doświadczenie demonstrowania tych urządzeń mediom, krytykom i pracownikom sklepów zmotywowało nas do stworzenia DMP-Z1. Hybrydowy cyfrowo-analogowy wzmacniacz słuchawkowy TA-ZH1ES ma dużą moc wyjściową, dzięki czemu zapewnia doskonały dźwięk nawet w przypadku modeli o wysokiej impedancji. Jest on jednak zależny od dużego zasilania sieciowego. Wadą tego rozwiązania jest to, że zasilanie sieciowe często niesie ze sobą znaczne zniekształcenia i szumy. Istnieje również wiele innych czynników, które należy wziąć pod uwagę, jeśli chcesz uzyskać najlepszy dźwięk. Na przykład jakość kabla USB używanego do podłączenia, a w przypadku komputera używanego jako źródło dźwięku, zasilanie komputera, jego port USB i oprogramowanie używane do odtwarzania.

...W przypadku odtwarzaczy Walkman wszystkie elementy - od urządzenia odtwarzającego po wzmacniacz - są wewnętrzne i zasilanie nie ma absolutnie żadnego wpływu na elementy zewnętrzne. Tak długo, jak odtwarzacz jest naładowany, możesz go zabrać ze sobą gdziekolwiek jesteś i cieszyć się wysoką jakością dźwięku. Jednak Walkmany są ograniczone przez swój rozmiar i nie mogą zapewnić wystarczającej mocy wyjściowej dla słuchawek o wysokiej impedancji. Pomyśleliśmy: a co jeśli weźmiemy urządzenie stacjonarne, takie jak TA-ZH1ES i sprawimy, że będzie działać na czystym zasilaniu bez żadnych zewnętrznych elementów - tak jak w przypadku Walkmana?" (Tomoaki Sato).

"W świecie czystego audio są ludzie, którzy instalują gniazdka elektryczne specjalnie dla audio, kupują duże zasilacze, lub posuwają się tak daleko, że nawet instalują własne wsporniki elektryczne, aby zredukować szum ze źródła. Ale jeśli używasz tylko zasilania z baterii (źródło prądu stałego), nie potrzebujesz tego całego wysiłku i inwestycji finansowych... W przeciwieństwie do wzmacniacza stereo, który wymaga dziesiątków watów mocy, DMP-Z1 jest przeznaczony do słuchawek, więc może zapewnić wysoką jakość dźwięku z baterii. Nie potrzebuje ogromnego zasilacza do przekształcenia prądu zmiennego w czyste źródło prądu stałego. Zainstalowane baterie są rozdzielone na trzy niezależne jednostki, co zapobiega spadkowi jakości dźwięku spowodowanemu przez zakłócenia lub układy konwersji" (Mitsunori Tanaka).

"Projekt byłby prosty, gdyby urządzenie było zasilane tylko z baterii, ale ze względów praktycznych musieliśmy dodać możliwość zasilania z zasilacza. …. W rezultacie konstrukcja i kontrola obwodu zasilania stały się niezwykle złożone" (Keika Matsuzaki).

"Rezultatem naszych wysiłków jest system, w którym DMP-Z1 automatycznie przełącza tryby zasilania w zależności od stanu odtwarzania i pozostałej mocy baterii. Jeśli ustawisz go w trybie baterii, będzie on nadal działał na zasilaniu bateryjnym nawet po podłączeniu zasilacza. Następnie, gdy poziom naładowania będzie niski, urządzenie automatycznie przełączy się w tryb AC (tryb ładowania)" (Mitsunori Tanaka).

O wyborze wzmacniacza analogowego i DAC-a:

"Od dawna pracowaliśmy ze wzmacniaczami cyfrowymi, więc fakt, że nagle użyliśmy wzmacniacza analogowego może wydawać się dość zaskakujący. Niemniej jednak, od ponad pięciu lat badamy możliwość połączenia wzmacniacza analogowego i przetwornika cyfrowo-analogowego innej firmy" (Hiroaki Sato).

"Badania te rozpoczęły się równocześnie z wprowadzeniem na rynek pierwszej generacji odtwarzaczy Hi-Res Walkman - w 2013 roku. Nazwaliśmy go projektem Rinjo (po japońsku 'zanurzenie'), ponieważ celem było stworzenie wciągającego doświadczenia dźwiękowego przy użyciu analogowego wzmacniacza" (Tomoaki Sato).

"Wzmacniacz zastosowany w DMP-Z1 pojawił się w ósmej iteracji projektu Rinjo. Teraz możemy wreszcie ujawnić, nad czym pracowaliśmy za kulisami" (Keika Matsuzaki).

"Używamy wzmacniacza analogowego TPA6120A2 firmy Texas Instruments. Rozważaliśmy różne typy wzmacniaczy i urządzeń, w tym dyskretne z wewnętrznym ujemnym zasilaniem, ale TPA6120A2 zapewniał wystarczające osiągi zarówno przy połączeniach zbalansowanych, jak i niezbalansowanych, i przyzwyczailiśmy się do niego po kilku latach testów. Pod względem zużycia energii i oczywiście jakości dźwięku w porównaniu z innymi opcjami, okazał się idealnym układem dla Sony DMP-Z1.

Ponadto, aby zbliżyć się do jakości dźwięku wzmacniaczy cyfrowych, które charakteryzują się doskonałą separacją stereo, zdecydowaliśmy się na układ z parą przetworników C/A. I chociaż zmniejszenie rozmiaru urządzenia było również w centrum naszej uwagi, ważne było, aby użyć podwójnego układu z pewnym stopniem wielkości i śladu. Jeśli płytka drukowana lub urządzenie byłyby zbyt małe, odstępy między kanałami byłyby zbyt małe i zaburzałyby separację stereo, co zaprzeczałoby korzyściom płynącym z zastosowania podwójnego układu DAC" (Hiroaki Sato).

O dbałości o szczegóły:

"Użyliśmy KIMBER KABLE, aby połączyć płytę wzmacniacza z gniazdem słuchawkowym. Tym razem jest grubszy, jak te przeznaczone do słuchawek. Dzięki temu, używając modeli takich jak MDR-Z1R z serii Signature, połączenie od podstawy wzmacniacza do uszu użytkownika odbywa się za pomocą identycznego kabla. Uważam takie rzeczy za jedną z mocnych stron Sony, ponieważ produkujemy wszystko, od odtwarzaczy po słuchawki" (Hiroaki Sato).

"O chęci zastosowania tych kabli rozmawialiśmy już od momentu opracowania NW-WM1Z. Oczywiście, tak grube kable nie nadawały się do Walkmana, więc w NW-WM1Z zastosowaliśmy cieńszą wersję przeznaczoną do słuchawek dousznych" (Tomoaki Sato).

Inżynierowie opowiedzieli również o konstrukcji obudowy, długim procesie wyboru i testowania regulatorów głośności (wraz z Alpsem, zespół Sony przetestował wiele różnych modyfikacji potencjometrów RK501, aż do uzyskania tego, czego oczekiwali) oraz o drobnych, ale ważnych szczegółach - aż po antywibracyjne nóżki wykonane z trójwarstwowego wiskoelastycznego syntetycznego poliuretanu Sorbothane.

Podsumowując Hiroaki Sato powiedział: "Przez ostatnie 30 lat, za każdym razem, gdy wypuszczaliśmy nowy produkt, testowałem go z tym samym napędem. I tym razem naprawdę odkryłam coś nowego. W rzeczywistości produkt ten kładzie duży nacisk nie tylko na dźwięk Hi-Res, ale także na wierne odtwarzanie płyt CD. Dzięki udoskonalanej przez lata technologii, DMP-Z1 jest przenośnym odtwarzaczem, który pozwala usłyszeć cały dźwięk nagrany na płycie CD z niewiarygodną szczegółowością. Gorąco polecam zapoznanie się z tym odtwarzaczem i przekonanie się o jego brzmieniu na własnej skórze.