Głośniki architektoniczne vs tradycyjne głośniki skrzynkowe by Dallas Ybarra on March 13, 2019

Istnieje kilka bardzo wyraźnych różnic między głośnikami architektonicznymi a tradycyjnymi głośnikami skrzynkowymi. Na początek, głośnik architektoniczny jest zainstalowany w ścianie lub suficie, więc wykonuje świetną robotę pozostając ukrytym i nie ingerując w twoją przestrzeń życiową. Tradycyjne głośniki skrzynkowe są montowane obok pozostałych mebli w Twoim domu. Większość głośników architektonicznych ma otwartą tylną ściankę, podczas gdy tradycyjne głośniki skrzynkowe mają całkowicie zamkniętą obudowę, która może, ale nie musi, posiadać tubę z portem bass reflex. Każdy styl głośnika ma swoje wady i zalety.

Co to jest głośnik architektoniczny?

Jak już wspomnieliśmy, głośniki architektoniczne są montowane w ścianie lub suficie i składają się z podobnych komponentów, jak te używane w tradycyjnych głośnikach skrzynkowych. Wspólne komponenty obejmują głośnik wysokotonowy, głośnik niskotonowy, zaciski wejściowe i zwrotnicę, ale ponieważ głośniki architektoniczne nie mają struktury obudowy, będą korzystać z plastikowej przegrody (aby utrzymać niską wagę) i klipsów montażowych do suchej zabudowy. Inne możliwe komponenty to celowalny głośnik wysokotonowy, przełącznik modulacji tonów wysokich lub niskich, zdejmowana maskownica, a w niektórych przypadkach zestaw instalacyjny lub skrzynka montażowa.

Ponieważ głośniki architektoniczne są przeznaczone do instalacji w ścianie lub suficie, zazwyczaj nie posiadają obudowy skrzynkowej. Jest to tak zwana konstrukcja "infinite baffle", co zasadniczo oznacza, że po uszczelnieniu obwodu głośnika do ściany lub sufitu, ściany i sufit działają jak obudowa lub "skrzynka" głośnika, oddzielając fale dźwiękowe skierowane do przodu od fal dźwiękowych skierowanych do tyłu. Jest to ważne, aby oddzielić fale dźwiękowe, aby uniknąć jakichkolwiek problemów z fazą w jakości dźwięku.

Czym jest tradycyjny głośnik skrzyniowy?

Jak wspomniano powyżej, główne komponenty obejmują głośnik wysokotonowy, głośnik niskotonowy (lub zestaw głośników niskotonowych), zaciski wejściowe, zwrotnicę, a wszystko to jest zamknięte w obudowie. W zależności od konstrukcji może mieć również tubę z portem bass reflex. Większość tradycyjnych głośników skrzynkowych posiada również maskownicę, która zazwyczaj składa się z drewnianej, metalowej lub plastikowej ramy, która jest pokryta przezroczystą akustycznie tkaniną. Jeśli jest to głośnik półkowy o rozsądnej wadze, może mieć gwintowane wkładki montażowe z tyłu do montażu na ścianie lub pojedynczą gwintowaną wkładkę na spodzie, aby bezpiecznie przymocować go do stojaka. Jeśli jest to podłogowy głośnik wieżowy, najprawdopodobniej jest wyposażony w zestaw wsporników na nóżkach, aby zapewnić większą stabilność.

W przeciwieństwie do głośników o nieskończonej konstrukcji przegrody, tradycyjny głośnik skrzynkowy najlepiej sprawdza się w otwartej przestrzeni. Chociaż może być wygodnie zaoszczędzić miejsce, umieszczając głośnik półkowy w obudowie, może to prowadzić do niepożądanych stojących fal dźwiękowych i rezonansów, zwłaszcza jeśli port bass reflex znajduje się z tyłu. Niektóre głośniki są dostarczane z zatyczką do tuby portu. Użycie tej zatyczki spowoduje zmniejszenie pasma przenoszenia basów przez głośnik. Zatkanie portu może zredukować fale stojące i rezonanse, jeśli koniecznie musisz umieścić głośnik w szafce rozrywkowej. Również jeśli akustyka pomieszczenia powoduje, że dźwięk jest mulisty, podłączenie portu może być korzystne. W większości sytuacji, głośnik bez portu tylnego najlepiej sprawdza się z miejscem do oddychania z tyłu, aby bas mógł się odbić od tylnej ściany i wypełnić pomieszczenie większym basem, a ostatecznie zwiększyć scenę dźwiękową. I jak zawsze, należy upewnić się, że głośniki wysokotonowe są skierowane w stronę głównej pozycji odsłuchowej, aby uzyskać optymalne pole dźwięku stereo i obrazowanie.

Jakie są różne typy głośników architektonicznych i jaki scenariusz zastosować dla każdego z nich?

Istnieją zasadniczo dwa rodzaje głośników architektonicznych. Różne odmiany głośników architektonicznych pozwalają na dostosowanie ich do różnych konfiguracji i zastosowań w zależności od potrzeb pomieszczenia.

LCR - znany również jako Left, Center, Right. Należy również do kategorii głośników "naściennych". Ten typ najczęściej stosowany jest do przedniej sceny dźwiękowej. Typowa konfiguracja przetworników to format MTM składający się z 2 głośników niskotonowych i głośnika wysokotonowego. W zależności od układu pomieszczenia, wszystkie trzy głośniki przednie mogą być ustawione pionowo, poziomo lub w kombinacji lewy/prawy głośnik ustawiony pionowo, a centralny poziomo. Mogą one być również używane do kanałów surround na poziomie uszu w systemie 5.1 lub 7.1.

Naścienne - głośniki naścienne mają generalnie takie samo zastosowanie jak LCR. Używaj ich do przedniej sceny dźwiękowej i głośników surround na poziomie uszu. Aby dodać trochę uderzenia do kanału centralnego, można również rozważyć użycie LCR do głośnika centralnego i użyć zwykłego głośnika naściennego do pozostałych głośników. Jeszcze lepiej, ponieważ przednia scena dźwiękowa jest miejscem, gdzie dzieje się większość efektów dźwiękowych podczas filmów, można również rozważyć użycie LCR dla przedniej sceny dźwiękowej i użyć zwykłych głośników ściennych dla kanałów surround.

In-Ceiling - głośniki sufitowe są najbardziej uniwersalne pod względem zastosowań. Pomijając wielopokojowe, rozproszone audio w całym domu, pozwalają one na dużą elastyczność w budowaniu systemu surround kina domowego. Choć niekoniecznie idealnym rozwiązaniem jest użycie głośników sufitowych w całym systemie, w niektórych przypadkach nie jest to rzadkością. Ogólnie rzecz biorąc jednak, trzy przednie głośniki będą brzmiały najlepiej, jeśli będą na poziomie uszu, jak wieża, półka lub głośnik naścienny. Jeśli Twoja kanapa znajduje się przy tylnej ścianie, głośniki sufitowe mogą być świetną opcją, aby pomóc w odtwarzaniu tylnego kanału surround. Głośniki sufitowe są również pierwszym wyborem dla kanałów nad głową, aby rozszerzyć tradycyjny system kina domowego 5.1 lub 7.1 do najnowszych formatów dźwięku Dolby Atmos i DTS:X.

Zalety i wady głośników architektonicznych

Teraz, gdy zobaczyłeś już kilka różnych wariantów tych dwóch typów głośników, oto kilka zalet i wad pomiędzy nimi.

Plusy

  • Niemal niewidoczne i zmniejszają bałagan Głośniki napowietrzne pozwalają uzyskać wciągający dźwięk 3D Celowalne głośniki wysokotonowe i niskotonowe Brak odbicia od ściany za głośnikiem skrzynkowym Świetne do głośników surround Bezpieczne, zwłaszcza dla dzieci i zwierząt domowych Rozproszony dźwięk z wielu pomieszczeń Malowalne maskownice pasujące do ściany/sufitu

Wady

  • Wymaga wycięcia otworów w ścianie lub suficie Przeprowadzenie przewodów przez ściany lub sufit może być bardzo trudne Nie można ich przenieść po instalacji, chyba że planujesz kolejną inwestycję budowlaną Modernizacja jest mniej wykonalna Trudniej uzyskać zbieżność w celu uzyskania doskonałego efektu stereofonicznego Może brakować jakości dźwięku w porównaniu z głośnikami skrzynkowymi Trudniejsze do rozwiązania i przetestowania w przypadku problemów