Kto nie lubi solidnej akcji subwoofera? Najwyraźniej moja matka. Głęboki bas sprawia, że ma mdłości. Rozumiem więc, że kiedy prosi mnie o wyłączenie subwoofera w samochodzie, gdy podróżujemy po mieście. Niezależnie od tego, większość z nas ma w duszy pasję do basu. Subwoofer ma jeden jedyny cel: stworzyć dudnienie, które kochamy. Jednak każde pomieszczenie jest wyjątkowe i przy dokonywaniu wyboru należy wziąć pod uwagę preferencje dotyczące dźwięku.

Głośnik do subwoofera (Speaker to Sub Relationship)

Jaka jest relacja między głośnikami a subwooferem? Subwoofery tworzą doświadczenie sejsmiczne, które oscyluje wokół nas i wokół wnętrzności. Nasz głośnik wieżowy Intimus 5T odchyla się około 50 Hz, podczas gdy nasz głośnik wieżowy Verus Grand odchyla się do około 40 Hz. Poniżej tego zakresu częstotliwości czai się subwoofer, przechwytując najgłębsze wykopaliska pola dźwiękowego, aby upewnić się, że użytkownik czuje się najbardziej ożywiony podczas słuchania. Te częstotliwości subwoofera są dużym obciążeniem, co jest kolejną zaletą posiadania subwoofera z własnym zasilaniem.

Chociaż większość amplitunerów AVR posiada system automatycznej kalibracji, zrozumienie pasma przenoszenia głośnika pozwoli na lepsze dostrojenie systemu. W żadnym momencie nie należy tracić zaufania do własnych uszu. Głośnik rozwija się w pewnym momencie w basie ze względu na fizyczne możliwości przetworników, stąd konieczność zastosowania subwoofera. Zazwyczaj wspólny punkt zwrotnicy pomiędzy głośnikami i subwooferami wynosi około 80 Hz. Gdy głośnik rozwija się w zakresie tonów niskich, subwoofer wychwytuje luz i zajmuje się wszystkim, co znajduje się poniżej tego punktu. Poniżej 100 Hz jest to zakres, w którym dźwięk staje się bezkierunkowy. Jeżeli zdecydujesz się uruchomić wieże Verus Grand w pełnym zakresie, możesz ustawić swój subwoofer na zwrotnicę 60 Hz, ponieważ wieże mogą zawiesić się nisko.

Dźwięk a tonacja

W 2009 roku pracowałem dla wytwórni płytowej w Południowej Kalifornii. Było ciche popołudnie w biurze, kiedy nagle poczuliśmy podmuch G-force, a dach brzmiał jakby miał się zawalić. To był dźwiękowy boom z promu kosmicznego, który wylądował w bazie lotniczej Edwards Air Force Base.

Dudnienie subwoofera przypomina mi raczej bum soniczny, uczucie trzewia niż pojedynczą częstotliwość skoku. Te głębokie fale dźwiękowe fizycznie przemieszczają powietrze, dlatego też czujesz poziom ciśnienia akustycznego wewnątrz. Częstotliwości w górnym zakresie są łatwiejsze do rozpoznania przez ludzkie ucho i zazwyczaj znacznie łatwiej jest nadać im "wysokość" lub "ton". Interesujące jest to, że te dźwięki lub pitch'y nie są pojedynczą częstotliwością, ale mieszaniną wielu częstotliwości. Zawsze można wziąć generator tonów do głośników lub subwoofera i przełączać się o jeden herc na raz, ale rozumiejąc, że groovy linie basu w muzyce i większość detonacji w filmach obejmuje szeroki zakres częstotliwości. Uświadomienie sobie, że mocne strony głośników i subwooferów w każdym z tych obszarów pomogą Ci ustawić zwrotnice z punktu widzenia wiedzy i bardziej płynnie połączyć ze sobą system dźwiękowy.

W The Mix

Innym zagadnieniem związanym z dźwiękiem jest to, że wszystkie płyty i filmy są miksowane i tworzone w unikalny sposób pod względem dźwiękowym. To, co czyni to wyjątkowym, to fakt, że my, jako poszczególni ludzie, odbieramy dźwięki inaczej. Na przykład, doświadczony inżynier miksera ma niezwykle wytrenowane ucho z dużą dbałością o szczegóły. Wie również, jak manipulować dźwiękiem, aby uzyskać brzmienie, które najlepiej mu odpowiada. Wyłapują drobne anomalie w cechach dźwiękowych, których nawet ten, kto jest uważany za audiofila, może nie zauważyć. Miksy muzyczne zazwyczaj rozpoczynają się od pola stereo, aby sprawdzić zrównoważoną reakcję na przedniej scenie dźwiękowej. Stamtąd można go zmiksować do wielokanałowego lub 5.1 pola dźwiękowego. Miksowanie każdego instrumentu lub dźwięku w taki sposób, aby nie kolidowały ze sobą ton i pole dźwiękowe są kluczowe dla uzyskania czystego miksowania.

Na przykład, Metallica's ...And Justice for All. Miks ma zero gitar basowych przechodzących przez sub. Dosłownie bęben kopiący jest jedyną rzeczą zajmującą zakres subwooferów, która sprawia, że każde kopnięcie sprawia wrażenie, jakby goryl uderzał w twoją klatkę piersiową. Z tym konkretnym albumem możesz ustawić swoją zwrotnicę w zakresie 70-90 Hz.

Innym przykładem może być dowolny album firmy Tool. Ich muzyka jest mocno napędzana przez gitarę basową przy użyciu dłużej utrzymujących się nut basowych. Nadal masz punchy kick drum, jednak otwarcie zwrotnicy subwoofera powyżej 120 Hz lub nawet 250 Hz wyzwoli pełne spektrum subdźwięków niskiej klasy.

Efekty akustyki pomieszczenia

Akustyka pomieszczenia ma ogromny wpływ na reakcję subwooferów i głośników. Rzeczy takie jak pułapki basowe, panele absorpcyjne czy wykładzina dywanowa mogą pomóc zneutralizować niepożądane odbicia dźwięku i umożliwić ogarnięcie pomieszczenia czystymi tonami dźwiękowymi. Kształt pomieszczenia może mieć szczególny wpływ na ogólne brzmienie i równowagę systemu. Jeśli Twoje pomieszczenie jest długie, wąskie i zbudowane z gładkich betonowych, jałowych ścian, możesz spodziewać się tony odbicia i pogłosu. Jeśli pomieszczenie zostało zbudowane z płyty gipsowo-kartonowej, może pojawić się echo lub trzepotanie. Jeśli sufit jest sklepiony lub zbudowany jako sufit podwieszany/sufitowy, prawdopodobnie odkryjesz problemy z częstotliwościami poddźwiękowymi. Więcej przykładów sposobów na poprawę dźwięku w pomieszczeniu można znaleźć w artykule 5 Steve'a dotyczącym sposobów poprawy dźwięku w pomieszczeniu.

Ogólnie rzecz biorąc, im większa przestrzeń, tym gorszy bas. Czy Twój sufit jest sklepiony? Czy subwoofer będzie znajdował się w salonie, który otwiera się na inne pomieszczenia w domu? Są to wskaźniki, które mogą wymagać większej łodzi podwodnej lub wielu łodzi podwodnych. Sufity sklepione i szeroko otwarte pomieszczenia będą wyparowywały bas, powodując, że użytkownik będzie czuł się przytłoczony osiągami swoich subwooferów. Umieszczenie mniejszego subwoofera w rogu lub przy ścianie pomoże wydalić bas do pomieszczenia.

Niezależnie od tego, czy głośniki są doskonale zbalansowane na papierze, czy też mają akcentowane basy, średnie lub wysokie tony, Twoje preferencje brzmieniowe są Twoje. Tylko Twoje uszy będą określać i odbierać to, co brzmi dla Ciebie najlepiej. Pamiętaj, że możesz mieć najbardziej niesamowite głośniki, jakie można sobie wyobrazić w źle akustycznie urządzonym pomieszczeniu, a głośniki nie będą brzmiały tak, jak powinny. Po odwróconej stronie, możesz mieć głośniki o niższej jakości w pomieszczeniu poddanym obróbce dźwiękowej i będą one brzmiały przyzwoicie.

Dalsza część gry Balancing Game

Co zaskakujące, subwoofery mogą być "out of whack" z pełnym zestawem głośników. Można to skorygować, śledząc proces Gain Stage (często stosowany przy miksowaniu dźwięku na żywo) - w którym masz wiele punktów w łańcuchu sygnałowym do regulacji głośności. Hipotetycznie, jeśli musisz pokręcić pokrętłem głośności odbiornika powyżej 80%, istnieje duża szansa, że indywidualne ustawienia głośności dla każdego głośnika są zbyt niskie i muszą być regulowane w odbiorniku. To samo dotyczy Twojego subwoofera. I odwrotnie, jeśli głośność Twojego subwoofera jest na poziomie maksymalnym, a Twój odbiornik ma wyjście subwoofera do +12 dB, usłyszysz wszystkie subwoofery i prawie żaden głośnik. Może to mieć negatywny wpływ na głośnik niskotonowy, powodując niezamierzony hałas i zaniżenie głośności, nawet jeśli pozostałe głośniki grają z umiarkowaną głośnością.

Celem dla subwooferów Aperion jest odtworzenie bardzo dobrze zbalansowanego i kontrolowanego basu. Słyszeliśmy już subwoofery z obu światów, które nie są w stanie odtworzyć pożądanego efektu, lub które są płasko na wierzchu podczas naszych ulubionych filmów akcji. I choć zdecydowanie KOCHAMY basy, rozumiemy, że w waszym pokoju, z waszymi głośnikami, panuje równowaga dźwięku. Czujemy, że nasza linia Bravus dobrze do tego celu służy, a każdy model został zaprojektowany z myślą o Twojej ulubionej sytuacji słuchowej. Polecamy nasz model Bravus II 8D do słuchania muzyki, ponieważ zwiększa on głębię brzmienia ponad możliwości przednich głośników. Nasz model Bravus II 10D doskonale nadaje się zarówno do słuchania muzyki, jak i filmów, ponieważ posiada nieco większe rozciągnięcie w zakresie niskich tonów, a jednocześnie zachowuje wyrazistą charakterystykę brzmieniową mniejszych głośników. Głośnik 12D najlepiej sprawdza się w przypadku filmów. Tworzy on w pełni zabudowane wrażenia subdźwiękowe i radzi sobie z rygorystycznymi filmami akcji w niskich tonach i zrównoważonym basie.

Więc niezależnie od tego, czy jesteś głową basu, jak ja, czy po prostu kochasz pełną gamę dźwięków, które dobrze wymiarowane i umieszczone sub sub mogą dodać do sceny dźwiękowej muzyki, sub częściej niż nie, mają uzasadnione miejsce jako część systemu dźwięku.